Straks relevante marketing data halen uit Pinterest?

We kennen wellicht vandaag allemaal Pinterest: het sociaal foto-prikbord en momenteel de “lieveling” onder de sociale netwerken althans toch in de V.S.

Volgens Experian Hitwise is Pinterest vandaag het 3de meest populaire sociaal netwerk in de Verenigde Staten.

Leuk maar wat kunnen we er nu mee aanvangen naast het bedenken van marketing campagnes?

Zoals bijv. de “PinItToGiveIt” campagne van Elisabeth Arden: voor elke afbeelding die wordt repinned, doneert Elisabeth Arden telkens één eyeliner aan de liefdadigheidsinstelling “Look Good Feel Better”.

En zo zijn er nog héél wat andere brands die Pinterest gebruiken in hun digitale marketing campagnes. Maar hoe zouden we dit sociaal netwerk nog kunnen gebruiken? Wat als we nu eens relevante marketing data zouden kunnen halen uit Pinterest?

Belangrijk om te weten is dat:

op Pinterest mensen veelal een toekomst delen eerder dan het verleden!

Zo bestaan er heel wat “pin boards” die eigenlijk verlanglijstjes zijn:

  • Om te kopen
  • Moet ik nog kopen
  • Eerst sparen, dan kopen
  • Vakantie 2012?
  • Enz…

Als marketeer zou het bijgevolg zéér interessant zijn om inzicht te krijgen in:

  • Wat er zoal in die verlanglijstjes staat,
  • In welke mate de eigen brand in de “consideration set” zit,
  • Welke competitor brands worden overwogen
  • Enz..

Het monitoren & analyseren van Pinterest data is helaas nog niet mogelijk met social media monitoring tools zoals Engagor of SDL SM2 omdat Pinterest nog steeds geen API ter beschikking heeft. Hopelijk komt dit binnenkort! De enige manier vandaag om data te analyseren is door het scrapen van de inhoud. Tools zoals bijv. Pinerly of Repinly werken op deze manier.

In elk geval bevat Pinterest een schat aan informatie voor marketeers waar we een inkijk krijgen in de “lifestyle” van mensen, hun verlangens, enz… op basis waarvan bijv. de content marketing strategie zou kunnen worden gefinetuned. Als merk is het überhaupt ook interessant om te weten in welke mate eigen content werd gepind!

Dit kun je alvast achterhalen als volgt: http://www.pinterest.com/source/jewebsite.be waarbij je “jewebsite.be” vervangt door je eigen webadres (zonder www!). Als voorbeeld hierbij de content van De Standaard die werd gepind: http://www.pinterest.com/source/standaard.be

Geschreven door

Getagged

Plaats een reactie